آموزش مقدمات شبکه – بخش اول

دوره آموزشی مقدمات شبکه

در این بخش از دوره آموزش مقدمات شبکه که بخش اول آن نیز می باشد، به آشنایی با مفاهیم اولیه شبکه می پردازیم.

امروزه فن‌آوری اطلاعات در همه بخش‌های سازمان‌ها رسوخ نموده است و حتی مهم‌ترین منبع سازمان یعنی منبع انسانی از این تأثیر بی‌نصیب نمانده است. با استفاده از فن آوری اطلاعات می توان بر میزان اختیارات کارکنان افزود و اطلاعات مورد نیاز را دراختیار آنها قرار داد تا بتوانند وظیفه خود را در سازمان به خوبی انجام دهند همچنین با بهبود وضعیت موجود مدیریت منابع انسانی با استفاده از فناوری‌های نوین، رضایت کاربران و منابع انسانی سازمان‌ها را نیز به سمت مطلوب سوق داد.

با توجه به مطالب ذکر شده، آموزش در این زمینه بسیار حائز اهمیت می باشد. در ساختار فناوری اطلاعات و شبکه، اولین و مهمترین دوره، Network+ می باشد. این دوره متعلق به شرکت CompTIA بوده و در آن به ساختارهای بنیادین شبکه اشاره می شود.

در این دوره به مباحث مربوط به مقدمات شبکه می پردازیم که برگرفته از دوره Network+ می باشد.در این دوره به مباحث زیر پرداخته می شود:

مفاهیم اولیه شبکه
آشنایی با توپولوژی های شبکه
آشنایی با انواع کابل ها در شبکه
آشنایی با شبکه های وایرلس
آشنایی با مدل های مرجع
مدل OSI
مدل TCP/IP
پروتکل IP
پروتکل های مسیریابی
پروتکل های لایه انتقال
پروتکل های لایه اپلیکیشن
آشنایی با RAID
آشنایی با سخت افزارهای شبکه

در بخش اول از این دوره به مفاهیم اولیه در شبکه می پردازیم.

شبکه چیست؟
اساسا یک شبکه کامپیوتری شامل حداقل دو کامپیوتر است که از طریق یک کانال ارتباطی به منظور به اشتراک گذاری منابع به هم وصل شده اند.

Netware یا شبکه افزار
علمی است که فرآیند ها، قوانین، تجهیزات و کلیه امور مربوط به برقراری یک شبکه را مورد بررسی قرار می دهد.

منابع شبکه
منابع فیزیکی که قابل مشاهده هستند (چاپگر)
منابع منطقی که قابل مشاهده نیستند (بانک های اطلاعاتی، نرم افزارهای تحت شبکه)

نیازمندی های شبکه
در شبکه علاوه بر موارد فوق نیازمندی هایی به منظور برقراری ارتباط لازم است. که این نیازمندی های شامل موارد زیر است.

کامپیوتر(PC) که البته امروزه تبلت ها و گوشی های هوشمند نیز جزء این دسته محسوب می شوند.

رسانه انتقال (Media) که شامل نوع رسانه ای که وظیفه اتصال سیستم ها را برعهده دارد که می تواند کابل مسی، امواج وایرلس و یا فیبر نوری باشد.

کارت شبکه (NIC) هم می تواند از نوع وایرلس یا کابلی باشد.

سیستم عامل تحت شبکه (Domain) که زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که ما قصد راه اندازی یک دامین در سطح شبکه به منظور مدیریت متمرکز را داشته باشیم که به در قسمت های آینده اشاره خواهیم کرد.

دلایل استفاده از شبکه

استفاده از ساختار شبکه اهدافی دارد که این اهداف ما را در بهبود شرایط یاری می کند. نمونه ای از این اهداف و دلایل استفاده از شبکه را در زیر مشاهده می کنید.

حذف محدودیت های جغرافیایی: شما با استفاده از شبکه می توانید محدودیت های مکانی و جغرافیایی را پشت سر بگذارید. مثالی از این بخش استفاده از پست الکترونیکی است. زمانی که شما از پست الکترونیکی استفاده می کنید، فارغ از مکان جغرافیایی وی می توانید به صورت آنی پیامی را برای وی ارسال کرده و او نیز آن را تحویل گرفته و مطالعه کند.

صرفه جویی در زمان و هزینه: به طور مثال شما می توانید از سیستم های تلفن اینترنتی مانند viber و یا امثال آن است که امکان تماس رایگان از طریق اینترنت را برای شما امکان پذیر می کند. در این حالت فقط شما هزینه اتصال به اینترنت را می پردازید.

به اشتراک گذاشتن منابع: به اشتراک گذاشتن اطلاعات در وب یا بلاگ ها، امکان اشتراک گذاری پرینترها در شبکه و مواردی از این دست مثالی برای این بخش است.

امنیت: شاید این بخش کمی تامل بر انگیز باشد. چرا که در برخی موارد شنیده ایم که شبکه امن نیست. حال چرا یکی از مزایای استفاده از شبکه امنیت است؟

شما می توانید با راه اندازی یک دامین، دسترسی های مربوط به کاربران را تعیین و محدود نمایید و یا می توانید پورت های USB سیستم های کاربران را غیر فعال نمایید. با انجام چنین مواردی، شما قادر خواهید بود تا از آلوده شدن سیستم ها به ویروس تا حدی جلوگیری کنید که این خود گامی به سوی امنیت است. موارد دیگری هم وجود دارد که به آن اشاره خواهیم کرد.

مواردی که در طراحی یک شبکه باید مد نظر قرار گیرد

اندازه سازمان مورد نظر باید مشخص شود تا در طراحی اولیه با اطلاعات کافی بتوان به نحو احسن شبکه را راه اندازی نمود.
سطح امنیتی که برای شرکت یا سازمان در نظر گرفته می شود هم حائز اهمیت است.
نوع فعالیت سازمان به منظور طراحی و پیاده سازی هر چه بهتر ساختار شبکه باید در نظر گرفته شود.
مقدار ترافیک نکته دیگری است که برای عدم بروز مشکلات پهنای باند و بروز اختلال در شبکه باید به آن پرداخت.
میزان بودجه دارای درجه اهمیت بالایی در طراحی شبکه می باشد. زیرا شما با میزان بودجه مشخص به طور مثال آیا می توانید از سوییج های سیسکو در شبکه استفاده کنید یا باید به سوییچ های معمولی غیر قابل مدیریت اکتفا کرد.

درباره نویسنده: احسان نیک آور

ممکن است دوست داشته باشید