آموزش مقدمات مایکروسافت – بخش اول

Microsoft

در این بخش از دوره آموزشی مقدمات مایکروسافت به نحوه نصب سرویس اکتیودایرکتوری می پردازیم. همچنین نحوه اتصال یک سیستم به دامین نیز در این بخش آموزش داده می شود.

شبکه ها از لحاظ منطفی به دو گروه work group و domain تقسیم بندی می شوند. در شبکه های work group سیستم ها مستقل از هم بوده و سیستمی مدیر دیگری نیست و عدم اتصال یک کامپیوتر و یا خاموش بودن آن بر روی سیستم های دیگر تاثیری نخواهد داشت. در شبکه های domain، یک سیستم به عنوان سرویس دهنده تعریف می شود و امکان سرویس دهی و ارائه خدمات به سیستم های دیگر را فراهم می کند.

پس از نصب سرویس اکتیودایرکتوری در یک ویندوز سرور، این سرور تبدیل به یک دامین کنترلر یا DC می گردد. بدین صورت از طریق این سیستم می توان به مدیریت کاربران، گروه ها و سیستم ها پرداخته و سیاست های مختلف را بر روی آن ها اعمال نمود.

جمع آوری اطلاعات از اکتیودایرکتوری

لازم به ذکر است که سرویس اکتیودایرکتوری، یکی از سرویس های بسیار رایج در شبکه های مایکروسافتی می باشد که در اغلب شبکه ها از آن استفاده می گردد و دارا بودن دانش لازم نسبت به این سرویس در فرآیندهای تست نفوذ نیز کاربردی خواهد بود.

در ادامه برای اتصال یک سیستم به این دامین، باید آن را اصطلاحاً Join to Domain نمود. با این کار، کامیپوتر اکانت مربوط به این سیستم در اکتیودایرکتوری ایجاد شده و امکان ارائه خدمات از اکتیودایرکتوری برای این سیستم امکان پذیر خواهد شد.

البته پس از این کار شما باید با یک کاربر که در اکتیودایرکتوری ایجاد شده است، به این سیستم لاگین نمایید.

در این فیلم آموزشی به معرفی بخش های مربوط به ویندوز سرور و نحوه نصب سرویس اکتیودایرکتوری و همچنین اتصال یک سیستم به دامین می پردازیم.

امیدوارم این فیلم آموزشی مورد توجه شما واقع شود.

لازم به ذکر است که این فیلم آموزشی توسط آقای علیخانی تهیه شده است.

درباره نویسنده: احسان نیک آور

ممکن است دوست داشته باشید