آشنایی با پروتکل HTTP – بخش پنجم

در این بخش به معرفی و آشنایی با وب سرور می پردازیم که مربوط به فصل پنجم از کتاب HTTP The Definitive Guide با عنوان Web Server می باشد.

وب سرورها روزانه میلیاردها صفحه وب را پخش می‌کنند. آن‌ها وضعیت آب و هوا را به شما می‌گویند، به وسیله آن‌ها می‌توانید خریدهای خود را به صورت آنلاین انجام دهید و به شما اجازه می‌دهند دوستان دبیرستانی را که مدت‌هاست گم کرده‌اید پیدا کنید. وب سرورها، اسباب کار شبکه جهانی وب هستند. در این فصل ما موارد زیر را پوشش خواهیم داد:

• بررسی انواع مختلف سرورهای وب نرم افزاری و سخت افزاری
• تشریح نحوه نوشتن یک برنامه ساده برای تشخیص وب سرور در پرل
• توضیح گام به گام نحوه پردازش تراکنش‌های HTTP توسط سرورهای وب

Web Servers Come in All Shapes and Sizes

یک وب سرور درخواست‌های HTTP را پردازش می‌کند و پاسخ‌های متناسب را ارائه می‌دهد. اصطلاح «وب سرور» می‌تواند به نرم‌افزار وب سرور یا دستگاه یا رایانه خاصی که برای سرویس دادن به صفحات وب اختصاص داده شده است اشاره کند.

وب سرورها در انواع، شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی عرضه می‌شوند. سرورهای وب ساده10 خطی اسکریپت Perl، موتورهای تجاری ایمن 50 مگابایتی و سرورهای کوچک روی کارت (servers-on-a-card) وجود دارند. اما تفاوت‌های عملکردی هرچه که باشد، تمامی سرورهای وب، درخواست‌های HTTP را دریافت نموده و محتوا را به کلاینت‌ها ارائه می‌دهند.

Web Server Implementations

سرورهای وب، HTTP و مدیریت ارتباط TCP مربوطه را پیاده سازی می‌کنند. آن‌ها همچنین منابع ارائه شده توسط وب سرور را مدیریت می‌کنند و ویژگی‌های مدیریتی را برای پیکربندی، کنترل و بهبود وب سرور ارائه می‌دهند.

منطق وب سرور، پروتکل HTTP را پیاده سازی می‌کند، منابع وب را مدیریت نموده و قابلیت‌های مدیریت وب سرور را فراهم می‌کند. منطق وب سرور، مسئولیت به اشتراکت گذاشتن مدیریت اتصالات TCP با سیستم عامل را به عهده دارد.

سیستم عامل موجود در وب سرور نیز جزئیات سخت افزاری سیستم کامپیوتری زیربنایی را مدیریت می‌کند و پشتیبانی از شبکه TCP/IP، سیستم‌های فایل برای نگهداری منابع وب و مدیریت فرآیند برای کنترل فعالیت‌های محاسباتی جاری را فراهم می‌نماید.

وب سرورها به اشکال مختلف در دسترس هستند:

• شما می‌توانید وب سرورهای نرم افزاری همه منظوره را بر روی سیستم‌های کامپیوتری استاندارد نصب و اجرا کنید.
• اگر زحمت نصب نرم‌افزار را نمی‌خواهید، می‌توانید یک ابزار وب سرور بخرید، که در آن نرم‌افزار از پیش نصب شده و از پیش پیکربندی شده روی یک کامپیوتر، اغلب در یک شاسی زیبا قرار دارد.
• با توجه به معجزات ریزپردازنده‌ها، برخی از شرکت‌ها حتی وب سرورهای تعبیه شده (Embedded) را ارائه می‌دهند که در تعداد کمی از تراشه‌های کامپیوتری پیاده سازی شده اند و آن‌ها را به کنسول‌های مدیریتی عالی برای دستگاه‌های مصرف کننده تبدیل می‌کند.

ادامه مطالب این بخش را می توانید از لینک زیر به صورت PDF دانلود نمایید:

دانلود بخش پنجم از آشنایی با پروتکل HTTP

درباره نویسنده: احسان نیک آور

ممکن است دوست داشته باشید